Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Mi van, ha hiányzik? Vitaminok, nyomelemek: hiányuk és pótlásuk

2017. május 17. - Eperhab

Végre egyre több friss, zsenge zöldséget és gyümölcsöt ehetünk, így ezekkel is feltölthetjük szervezetünk télen kimerült vitaminkészleteit. A hiánybetegségek komoly problémákat is okozhatnak, érdemes tehát tisztába lennünk ezek tüneteivel, és azzal, hogy a kiegyensúlyozott étrenden belül mely tápanyagokkal tudjuk megelőzni a kialakulásukat. Összegyűjtöttük nektek ezeket az információkat a legfőbb vitaminok és ásványi anyagok tekintetében (a teljesség igénye nélkül).

A-vitamin hiánya

Tünetei lehetnek:

Hiányában szaruhártya-hiperkeratózis, valamint farkasvakság fordul elő és a szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képessége is csökken. Az A-vitamin hiánya főleg az idősek körében gyakoribb, általában a vitaminban szegényebb étrendjük miatt.

Az A-vitamin hiány további tünetei lehetnek fogászati problémák, a haj töredezése, a körmök berepedése, a bőr és a nyálkahártya betegségei.

Amiben megtalálható:

Sárgarépa, a spenót, a kajszibarack, a sütőtök, a sárgadinnye és a paprika, valamint a tejtermékek, a tojás, a tengeri halak és a máj.

C-vitamin hiánya

Tünetei lehetnek:afonya.jpg

Skorbutot okozhat: eleinte fáradtság, kedvetlenség, fogyás és étvágytalanság jelentkezik. Súlyosabb esetben fogínyvérzést, sebgyógyulási zavarokat, foghullást, porc- és csontsorvadást okoz.

Amiben megtalálható:

Citrusfélék, áfonya, csipkebogyó, brokkoli, káposzta, paprika.

D-vitamin hiánya

Tünetei lehetnek:

Hiánya a csontok ásványi anyag-tartalmát csökkenti, ezért könnyebben törhetnek, deformitások, csontritkulás és rachitis (angolkór) alakulhat ki. Emellett rossz hangulat, depresszió, szorongás, alacsony libidó, ízületi fájdalmak és a pikkelysömör is utalhatnak a hiányára.

Amiben megtalálható, és ami segíti a termelődését:

A napos évszakokban tartózkodjunk minden nap legalább 10 percet a napon fedetlen karral és fejjel. Élelmiszerek közül a halban, a tejben, a tojássárgájában, a kakaóbabban, a vargányagombában, a vajban és a belsőségekben fordul elő.

E-vitamin hiánya

Tünetei lehetnek:olajok_egeszseg.jpg

Reflexek lassulása vagy hiánya, izomgyengeség, kettős látás, egyéb látászavar, beszédzavar, idegkárosodás. Egészséges emberben, kellően változatos étrend, növényi olajok használata mellett, a táplálkozási eredetű E-vitamin-hiány nem fordulhat elő. Zsírfelszívódási zavar esetében kell E-vitamin-hiánnyal számolni és megfelelő módon pótolni.

Amiben megtalálható:

Növényi olajokban (napraforgó, búzacsíra, tökmag, olíva, kukorica), májban, tojásban és húsokban, halakban, valamint hüvelyesekben.

K-vitamin (K1, K2, K3) hiány

Tünetei lehetnek:

Vérzékenység, véralvadási zavarok, zsírfelszívódási- és/vagy májfunkciós zavarok, hasmenés. Ajánlatos a pótlása belső vérzések, orrvérzés, erős menstruációs vérzés esetén.

Amiben megtalálható:

Zöld leveles zöldség- és főzelékfélék, a káposzta, a brokkoli, a paraj, a tej- és tejtermékek, valamint a máj.

B-vitaminok hiánya

(B1/tiamin, B2/riboflavin, B6 piridoxin, B12/kobalamin, a B3/niacin, B9/folsav, B5/pantoténsav és b7/biotin)

B-1 vitamin: hiánybetegsége a beriberi. A B1-vitamin hiányában étvágytalanság, gyengeség, hányinger, alvászavar, fáradtság, nyugtalanság, levertség, memóriaromlás, súlyos esetben idegrendszeri tünetek és izomsorvadás, emésztőrendszeri tünetek, szív- és érrendszeri panaszok jelentkezhetnek, és akár halált is okozhat. A B1-vitamin hiánya súlyos sokideg-gyulladást okoz, mely ödémával, szív- és érrendszeri tünetekkel társulhat.

Amiben megtalálható:

Teljes kiőrlésű gabonafélékben, élesztőben, hüvelyesekben, dióban, mogyoróban, tejtermékekben, hüvelyesekben, májban és a sertéshúsban.

B2 hiány tünetei: a száj nyálkahártyáinak gyulladása, repedezett ajkak, szájzugban kis fekély alakulhat ki. Súlyosabb esetben bőrgyulladás, csökkent szaruhártya vaszkularizáció jelentkezhet.

Amiben megtalálható:

Tej, tojás, máj, vese, élesztő, tejszín, sajtok, spenót, sóska

B3 hiány tünetei: pallegrát okoz, tünetei mentális problémák, hasmenés, bőrirritáció, idegrendszeri problémák.

Amiben megtalálható:

Sovány húsok (csirke, pulyka bőre nélkül), halak, máj, olajos magvak, élesztő, korpa, tojás, zöldségek, száraz hüvelyesek, avokádó, füge, szilva és a teljes kiőrlésű gabonaipari termékek

B5 hiány tünetei: Az emberre nem jellemző, hogy pantoténsav hiány állapot lépjen fel. Amennyiben mégis előfordul hasfájást, hányingert, álmatlanságot, gyengeséget, a lábujjak zsibbadását, bizsergését okozza, vagy hasi görcs jelentkezhet.

Amiben megtalálható:

Az állati eredetű táplálékforrásokban különösen nagy mennyiségben található, így a májban, a heringben, a gabona.jpgmarha- és sertéshúsban, tyúktojásban és tejben. Növényi forrásai a teljes kiőrlésű gabonafélék, olajos magvak, rizs, karfiol, brokkoli, narancs, dinnyék, paradicsom, csípős paprika, szója, avokádó, hajdina, lencse.

B6 hiány tünetei: az agy és az idegrendszer érzékenysége, álmatlanság, depresszió, görcsös rohamok, hányás és hasmenés. A túlzott faggyútermelés miatt a bőr elváltozik (jellemzően dermatitisz és akne). Közvetetten a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát is növeli.

Amiben megtalálható:

Marhamáj, lazac, tonhal, növények közül a burgonya, gabonafélék, gyümölcsök és zöldségek (különösen a csicseriborsó, a banán, a szárított gombák, a gesztenye, a póréhagyma és az olajos magvak).

B7 hiány tünetei: Biotin hiányában étvágytalanság, bőrelváltozások, vérszegénység, érzészavar és koleszterinszint-emelkedés jelentkezhet.

Amiben megtalálható:

Biotinban gazdag a tojássárgája, a máj, a diófélék, a sörélesztő, a zabpehely, a szójabab, a spenót, a sárgarépa, a lencse, a csiperkegomba és a rizs.

B9 hiány tünetei: Idegi károsodás, fáradékonyság, koncentrálási zavar, az emlékezőképesség romlása jelentkezhet inozit-hiány esetén. Csökken a fizikai teljesítőképesség, fokozódik az érelmeszesedésre való hajlam. Cukorbetegségben szenvedőknél könnyebben alakul ki a vitaminhiányos állapot.

Amiben megtalálható:

húsfélék, a tej és tejtermékek, a gabonafélék, a gyümölcs- és főzelékfélék és az olajos magvak tartalmazzák, ám csak egészséges emésztőrendszer esetén a fitáz enzim segítségével szabadul fel inozit. A koffein károsan hat a felszívódására.

B12 hiány tünetei: fáradtság, depresszió, vészes vérszegénység, nyálkahártya-gyulladás, valamint gyomor-bélrendszeri, és idegrendszeri zavarok jelentkezhetnek. Előfordulhat még a nyelv gyulladása, hasmenés és az idegrendszer károsodása.

Amiben megtalálható:

Főleg állati eredetű táplálékokban található meg, mint például sertés-, marhamáj, hering, tejtermékek, tojás.

Vashiány

Tünetei lehetnek:

Vérszegénységet okozhat, következtében levertség, sápadtság, fáradtság, a koncentrálóképesség romlása, szédülés alakulhat ki, csökken az izmok munkavégző képessége és a szellemi teljesítőképesség.

A fáradtságon kívül a töredezett haj, a repedezett körmök utalhatnak még a vashiányra. Súlyos esetben a vashiány meddőséghez, várandós anyáknál pedig a magzat fejlődési rendellenességéhez, magzatelhaláshoz vezethet.

Amiben megtalálható:

A legjobb vasforrások a húsok, a máj és az egyéb belsőségek, mert a növényi eredetű vas kisebb arányban szívódik fel. Megtalálható még a lenmagban, pisztáciában, dióban, lencsében, spenótban, barna rizsben, hüvelyesekben. A vas felszívódásához elengedhetetlen a C-vitamin.

Magnézium hiány

Tünetei lehetnek:spenot_immunerosito.jpg

a gyengeség, az izomgörcsök, a szívritmuszavarok, a koncentráló-képesség zavara és az ingerlékenység, de hiánya megnöveli sok más kórkép kialakulásának valószínűségét, mint magas vérnyomás, szapora szívverés, csontritkulás, migrén, cukorbetegség, hallucinációk, depresszió, zavartság, szorongás.

Amiben megtalálható:

Zöld színű növények tartalmazzák, például a spenót, de van a magvakban, dióban, mogyoróban, mandulában, és a kakaóban is. Bár sokfajta növény tartalmazza, rendszerint kis mennyiségben van bennük, ezért is fontos a változatos étrend és a napi többszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

Jódhiány

Tünetei lehetnek:

A pajzsmirigy megnagyobbodik, és strúma vagy golyva alakulhat ki, száraz, pikkelyes bőr, töredezett, száraz haj, rekedt hang, mentális zavarok, a pajzsmirigy alulműködéséből eredő egyéb zavarok, következménye koraszülés és vetélés is lehet.

Amiben megtalálható:

Jódozott konyhasó, tejtermékek. A sós tengeri levegőn való tartózkodás is jódhoz juttatja a szervezetet.

Szelénhiány

Tünetei lehetnek:

Immungyengeség, a bőr, a körmök és a haj állapota romlik, a szövetek regenerációja lelassul.

Amiben megtalálható:

Teljes kiőrlésű gabonafélék, máj, vese, tengeri halak.

 

Bár vitaminkészítményekkel is segíthetünk szervezetünknek fenntartani az egészséges egyensúlyt, azért igyekezzünk természetesen úton pótolni a tápanyagokat. Fontos, hogy bármilyen fent említett tünet megjelenése esetén keressük fel kezelőorvosunkat, és kérjük ki tanácsát, hiszen egy adott tünet több féle betegségre is utalhat.

Források: www.webbeteg.huwww.hazipatika.com