Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ne égj le! – Minden, amit a fényvédőkről tudnod kell

2015. július 28. - Eperhab

A fényvédelem az a téma, melyet nyáron is hajlamosak vagyunk elsumákolni, nem beszélve a téli időszakról. A káros UV-sugarak azonban sokkal nagyobb hatással vannak a bőrünkre, mint gondolnánk, így elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a lehetőségekkel. Nézzük, mit kell tudnunk!

Kezdjük az alapoknál: a napsugárzás UVA-, UVB-, és UVC-sugarakból áll. Utóbbit szinte teljesen elnyeli az ózonréteg, így elég az első kettővel foglalkoznunk. Az UVA-sugárzás mélyebbre hatol a bőrben, így ez a felelős többek közt a bőr öregedéséért, a bőrhibákért, illetve a melanomáért, azaz a rosszindulatú bőrdaganatért. Az UVB-sugárzás okozza a bőr barnulását, leégését, és ezzel szintén hajlamosít a bőrdaganatokra. A napsugárzás szabad szemmel nem, UV-kamerán keresztül azonban nagyon is látható károsodást okoz a bőrön, íme egy példa:

blog6.jpg 

A fényvédelem tehát egész évben fontos, nyáron viszont értelemszerűen fokozott figyelmet kell fordítanunk a témára. Kétféle fényvédő létezik: fizikai és kémiai. Előbbi olyan anyagokat tartalmaz, melyek a bőr felületén megtapadva visszaverik az UV-sugarakat. Napallergia esetén, kismamáknak és gyerekeknek mindenképp fizikai fényvédőt érdemes választani, keressük a cink-oxid és titánium-dioxid tartalmú termékeket. Ezeknek a hátránya, hogy fehér nyomot hagynak a bőrön, így nem túl esztétikusak, azonban sokkal biztonságosabbak. A kémiai fényvédők a bőrbe beszívódva nyelik el a káros sugarakat, azonban összetevőik bekerülhetnek a véráramba, így terhesség esetén vagy kisgyerekek számára nem ajánlott a használatuk. Egy termékbe általában többféle kémiai fényvédő kerül, a legfontosabb, hogy olyan készítményt válasszunk, mely az UVA- és UVB-sugarak ellen is véd. Fontos, hogy testre való naptejet ne kenjünk az arcunkra, válasszunk külön erre a célra készült fényvédős arckrémet.

blog7.jpg

Ha ez történik, már nagy a baj

A fényvédők hatékonyságát az SPF- illetve PPD-számok mutatják. Az SPF mutatja, hogy az adott termék milyen hatékony az UVB-sugarak ellen, ehhez azonban tisztában kell lennünk saját bőrtípusunkkal. Az SPF-számot mindig a saját bőrünk leégési idejével kell megszoroznunk, így megtudhatjuk, mennyi időt tölthetünk a napon. Ha a bőrünk fényvédő nélkül 10 perc alatt ég le, 15-ös faktorral elvileg 150 percig tartózkodhatunk a napon, ehhez azonban megfelelően kell használnunk a fényvédőt. Fontos, hogy elegendő naptejet használjunk: átlagosan 30-40 ml szükséges a teljes védelemhez. A kémiai fényvédőket napozás előtt kb. 20 perccel kell felvinni, és átlagosan másfél-két óra után kell újrakennünk. A PPD-szám az UVA-sugárzás elleni hatékonyságot mutatja, kiszámítása azonban már nem ilyen egyszerű – mindenesetre a 10-es PPD-szám már megfelelő.

A napsugárzás káros hatásairól oldalakat lehetne írni, az azonban biztos, hogy a legjobb, amit a bőrünkkel tehetünk, az, hogy minőségi fényvédőt használunk az év minden napján. Gyakori tévhit, hogy egy, már lezajlott leégés vagy a természetesen barna bőr „immunissá” tesz minket a káros napsugárzással szemben – fontos, hogy elkerüljük a leégést, ez ugyanis nem csak kellemetlen, de évek múlva esztétikai hibák és bőrdaganatok formájában bosszulja meg magát. Nyáron is legyen az egészség az első!

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával!