Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Segítség, nem tudok hízni!

2015. augusztus 06. - Eperhab

Míg itthon és világszerte főként az elhízás okoz gondot, akadnak, akik ezzel épp ellenkezőleg vannak: alkati és egészségügyi okai is lehetnek annak, ha valaki képtelen hízni - hogy mik azok, és mit tehetünk ellene? Posztunkból kiderül!

Az ideális testsúlyt évtizedekig BMI-számok alapján mérték, napjainkra azonban elavulttá vált a testtömegindex használata – nem véletlenül. Köztudott, hogy az izom nehezebb, mint a zsír, így hiába izmosodunk és formásodunk, ha a kilóink gyarapodnak, a BMI-nk pedig nő. A megfelelő alkatot ma már inkább haskörfogat, testzsírszázalék és általános megjelenés alapján állapítjuk meg, így ezekből nem csak az elhízás derülhet ki, de az is, hogy esetleg túl vékonyak vagyunk. Bár banális problémának tűnhet, a kóros soványságnak számos egészségügyi következménye lehet, így érdemes komolyan venni, és egy kivizsgálással kezdeni a hízókúrát. Ahogyan az elhízás, úgy a kóros soványság hátterében is gyakran áll pajzsmirigybetegség: ha normális, sőt, hizlaló étrend mellett is fogyunk, elképzelhető, hogy túlműködik a pajzsmirigyünk (hyperthyreosis). Hasonló tüneteket okozhatnak a különböző emésztőszervi és felszívódási zavarok, mint a lisztérzékenység vagy a Crohn-betegség, így feltétlenül szükséges egy vérkép, majd negatív eredmény esetén egy alapos gasztroenterológiai vizsgálat – csak ezek után nyugodhatunk meg teljesen, bár a dolgunk ettől nem lesz egyszerűbb.

blog.jpg

Amennyiben a tünetet egy alapbetegség okozza, például pajzsmirigy túlműködés, a gyógyszerek hatására általában javulás kezdődik, így elkezdenek felkúszni a kilók, azonban előfordulhat, hogy a hízás ilyenkor nehezebb, mint egy egészséges ember esetében. Az sem mindegy, hogyan csináljuk a hízókúrát: bár álomszerűnek tűnhet, hogy bűntudat nélkül tömhetjük magunkba az édességet és a gyorskaját, természetesen erről szó sincs. A hízókúrát ugyanolyan körültekintéssel kell végezni, mint a fogyókúrát: előnyben kell részesíteni a teljes kiőrlésű gabonát, „jó” zsírokat kell fogyasztani, és a saját alapanyagcserénkhez kell igazodnunk. A hízókúra csak akkor lesz hatásos, ha a napi kalóriaszükségletünkhöz tartósan hozzáadunk még legalább 500 (kilo)kalóriát, és mindezt minőségi tápanyagokból fedezzük. A teljes kiőrlésű gabonák mellett fogyasszunk magas szénhidráttartalmú zöldségeket (burgonya, kukorica), magas fehérjetartalmú ételeket, zsíros tejtermékeket, olajos magvakat, valamint magas cukortartalmú gyümölcsöket. Ha megtehetjük, konzultáljunk dietetikussal, aki összeállít nekünk egy olyan étrendet, mely nem hajlamosít később egészségügyi problémákra: a túlzott cukor-, zsír- és szénhidrátbevitel könnyedén átcsaphat cukorbetegségbe, de a magas koleszterinszinttől is tartanunk kell. Láthatjuk, hogy bár elsőre nagyon irigylésre méltó a „túl vékony vagyok”-problémakör, valójában kőkemény munka és kitartás szükséges a megoldásához.

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával!