Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Így úszd meg a nyári betegségeket!

2015. augusztus 11. - Eperhab

Bár már bőven túl vagyunk a nyár felén, sokan csak ilyenkor vethetik bele magukat a pihenésbe - jó hír azonban, hogy a legtöbb tipikus nyári betegséget némi odafigyeléssel megelőzhetjük, így nem tehetik tönkre a várva várt szabadságot!

Gyomorrontás: a nehéz, nyári strandkaják, a vendéglátóhelyek nem megfelelő higiéniája, vagy a mediterrán tájak ételei nem kímélik a gyomrunkat, így nyáron sokkal gyakrabban alakulnak ki gyomorpanaszok. Ha „szerencsések” vagyunk, megússzuk egy szimpla gyomorrontással, a szalmonella azonban hosszabb és súlyosabb tüneteket okozhat. A tojásos ételek ebből a szempontból kiemelten veszélyesek, így „kétes” helyen soha ne fogyasszunk friss tojást is tartalmazó ételt. Nagy hőségben fogyasszunk könnyű ételeket, hogy kíméljük a szervezetünket, ha viszont már megtörtént a baj, és hasmenést vagy hányást tapasztalunk, fogjuk magunkat szigorú diétára. A klasszikus pirítós-főtt krumpli-sós keksz étrend ilyenkor sokat segíthet, de a házi praktikák is használnak, így nyugodtan kortyolgassunk borsmenta- vagy gyömbérteát, és ha minden kötél szakad, döntsünk magunkba egy kupica házi pálinkát.

blog1_4.jpg

Napszúrás: a napszúrást hajlamosak vagyunk félvállról venni, holott akár életveszélyes lehet – sokan nem tudják, de a napszúrás az agyhártyagyulladás egy enyhe, kórokozóktól mentes formája, mely során az agyhártya megduzzad, a koponyaűri nyomás pedig nő, így kialakulnak a tünetek. A napszúrás általános tünetei a szédülés, hányinger vagy hányás, fejfájás, fényérzékenység, hőemelkedés, esetleg láz. Ha csak enyhe tüneteket tapasztalunk, elegendő, ha megemeljük a folyadékbevitelt, sötétített, hűvös szobában pihenünk, és pótoljuk az elvesztett ásványi sókat. Zavart tudatállapot, magas láz, vagy nyakmerevedés esetén kórházi kezelés válhat szükségessé, így, ha ilyen tüneteket tapasztalunk, azonnal forduljunk orvoshoz! A napszúrás szerencsére megelőzhető, ha kendőt vagy kalapot viselünk, sokat iszunk és a „veszélyes” órákban (11-15 óráig) nem tartózkodunk közvetlen napfényben.

Napégés: a fényvédelem egész évben nagyon fontos, de nyáron kifejezetten ügyelnünk kell rá – a napégés amellett, hogy súlyos is lehet, a bőrünket is nagyon megviseli, ráadásul minden egyes leégés növeli az esélyeinket a bőrdaganatokra. Ha napozás közben vagy után piros a bőrünk, valószínű, hogy leégtünk – enyhébb esetben ezt hámlás, súlyosabb esetben pedig hólyagképződés követi. Utóbbi esetben már másodfokú égésről van szó, mely orvosi kezelést igényel. A hólyagokat semmiképp ne szúrjuk vagy dörzsöljük ki, ugyanis könnyedén elfertőződhetnek – használjunk inkább fertőtlenítő oldatot. A fájdalmakat mérsékelhetjük fájdalomcsillapító szedésével, a bőrt pedig érdemes gyulladáscsökkentő, nyugtató krémmel kenni, például körömvirág kenőccsel, shea vajjal vagy aloe verával – utóbbinál egyszerűen csak vágjunk le egy levelet a növényről, nyomjuk ki a belsejében található zselét, és vigyük fel a bőrre. A napégés természetesen könnyedén megelőzhető napvédő krém használatával, melyből kb. 30-40 ml-t kell alaposan bedolgozni a bőrbe kb. 20 perccel napozás előtt. Fontos tudni, hogy még SPF50-es naptejjel sem lehetünk egész nap a tűző napon: ha mégis így alakul, kenjük magunkat másfélóránként, és viseljünk kalapot!

Nátha: bár a köznapi nevén megfázásnak nevezett nátha inkább a téli időszakra jellemző, egyre gyakoribbak a nyári „minijárványok”, melyek a melegebb hónapokban terítik le az embert. A megfázást és a torokfájást a közhiedelemmel ellentétben nem okozhatja hideg víz vagy túl sok fagyi: a náthát okozó rhinovírus nyáron is képes fertőzni, így, ha torokfájást, orrdugulást, orrfolyást vagy hőemelkedést tapasztalunk, valószínűleg elkaptunk egy egyszerű vírust. Nagyobb fesztiválok után általános jelenség az úgynevezett „fesztiválbetegség”, mely náthás, súlyosabb esetben influenzás tünetekkel jár, az oka pedig nagyon egyszerű: a több ezer összezárt ember és a portól, melegtől, kialvatlanságtól és alkoholos italoktól legyengült szervezet szinte tökéletes recept egy alapos betegséghez. Bár a vírust nem mindig tudjuk „kikerülni”, sokat tehetünk a megelőzésért azzal, hogy nyáron is figyelünk az alapos, szappannal és meleg vízzel történő kézmosásra, melyre kiemelten figyelnünk kell étkezés előtt és tömegközlekedés után – legyen a táskánkban fertőtlenítő kendő vagy gél ilyen esetekre. Ha fesztiválozunk, minden reggel szedjünk multivitamint, és – bár ezt nehéz teljesíteni – próbáljuk minden este kipihenni magunkat, hogy a szervezetünk regenerálódhasson.

A betegség soha nem kellemes, nyáron azonban – főleg, ha nyaralás alatt jelentkezik – különösen kellemetlen. Ne feledjük: sokkal egyszerűbb betartani néhány óvintézkedést, mint napokra, esetleg hetekre kidőlni – vigyázzunk magunkra nyáron is!

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával!