Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ülőmunkát végzel? Erre figyelj oda!

2015. szeptember 03. - Eperhab

A számítógép előtt végzett ülőmunka itthon is százezreket érint, ám sokan nem tesszük meg azokat az óvintézkedéseket, melyekkel számos betegséget elkerülhetnénk. De hogy mik is ezek a betegségek? Posztunkból kiderül!

Mozgásszervi betegségek: nem túl szerencsés, ha a napunk nagy részét ugyanabban a testtartásban töltjük – amellett, hogy a gerincünkre is nyomás nehezedik, a vállízületünk, valamint a hát izmai is megsínylik az ülést és az állandó gépelést. Irodai munkát végzőknél gyakori panasz a hátfájás, melyet egy jól beállított székkel könnyedén kivédhetünk. A tökéletes szék mindennek az alapja, és ezt elméletileg minden munkahelynek biztosítania kellene – ugyanakkor tudjuk, hogy ez gyakran nem valósul meg. Olyan széken üljünk, melynek a magassága és a háttámlája is állítható, kellően megtámasztja a hátunkat, és a vállunkat sem kell felhúznunk ahhoz, hogy gépelni tudjunk. Ha a munkahely megengedi, hasznos lehet, ha napi néhány órát labdán ülve töltünk – a labda edzi a mély hátizmokat, biztosítja az egyenes tartást, és folyamatos mozgásra késztet, így megelőzi a mozgásszervi betegségeket.

blogmunka.jpg

Egy költségesebb megoldás

Gondok a látással: köztudott, hogy számítógép előtt sokkal kevesebbet pislogunk, így a szemünk könnyedén kiszáradhat, melyen az irodai légkondi csak ront. Ha sokat dolgozunk számítógép előtt, óránként legalább 1-2 percre csukjuk be a szemünket – ha ezt nem tudjuk fejben tartani, állítsunk be egy ébresztőt a telefonunkon, vagy telepítsünk egy kiegészítőt a számítógépre, ami emlékeztet minket a „pihenőről“. A kisméretű monitorok szintén károsíthatják a szemet, így ha egy könyvméretű notebook az irodai gépünk, különösen oda kell figyelnünk a megelőzésre.

Ödéma, trombózis, aranyér: az ülőmunka számos olyan egészségügyi kockázatot jelenthet, melyekre nem is gondolnánk. A rosszul beállított szék vagy tartós ülés ödémát okozhat a lábszár és a boka tájékán, mely kellemetlen, feszítő érzés vagy lábdagadás formájában is jelentkezhet. Hasonló okok miatt alakulhat ki a mélyvénás trombózis, mely akár halálos tüdőembóliát is okozhat – nagyon fontos, hogy időnként végezzünk lábgyakorlatokat akár ülés közben is, valamint néha álljunk fel az asztaltól, és tegyünk egy-két kört. A trombózishajlam öröklődhet, így ha a családban előfordult ilyesmi, kiemelten figyelnünk kell magunkra. Ülőmunkát végzők körében gyakran alakul ki aranyér, melyet alapvetően a gyenge kötőszövet és egy-egy hevesebb erőkifejtés (szülés, székrekedés, edzés) okoz, azonban a tartós ülés sokat ronthat rajta. Rendszeres pihenőkkel (állás, séta) és intimtornával javíthatunk az esélyeinken.

Valljuk be, az ülőmunka, az állómunka és a kemény fizikai munka is alaposan igénybeveszi a szervezetünket – a megelőzés viszont az ülőmunka esetében a legegyszerűbb. Tartsuk be az alapszabályokat, hamar látni fogjuk a javulást!

Az Ön egészségi állapotával vagy kezelésével kapcsolatban az elsődleges információforrás a kezelőorvosa kell, hogy legyen, ezért ha bármilyen kérdése merül fel, lépjen kapcsolatba kezelőorvosával!